Chodzą słuchy

O ile wejście na rynek w 2016 r. gogli wirtualnej rzeczywistości takich jak Rift firmy Oculus może poważnie wpłynąć m.in. na kinematografię i branżę gier wideo, o tyle inteligentne słuchawki z czujnikami ruchu takie jak 3D Sound One mogą wywołać zamieszanie wśród producentów sprzętu audio i zaowocować pojawieniem się formatu dźwięku przestrzennego w muzycznych serwisach streamingowych.

Obecnie nagrań dźwięku przestrzennego – takiego, który dobiega z kilku lub kilkunastu rozproszonych źródeł – słuchamy w kinie lub w mieszkaniu, odtwarzając płytę DVD lub Blu-ray czy włączając plik z komputera na zestawie kina domowego złożonego z sześciu lub ośmiu głośników. Gracze używają do tego celu także wielokanałowych słuchawek, ale to rozwiązanie ma jedną poważną wadę: kierunek patrzenia ani ruchy głowy użytkownika nie mają wpływu na słyszane dźwięki. Wraz z pojawieniem się 3D Sound One – pierwszych inteligentnych słuchawek wielokanałowych wyposażonych w czujnik ruchu – właśnie się to zmieniło.

https://www.youtube.com/watch?v=JSUpprqd2QQ

Słuchawki 3D Sound One wprowadzone na rynek przez francuską firmę 3D Sound Labs są znacznie bardziej zaawansowanym sprzętem audio od klasycznych słuchawek stereo. Można je postrzegać jako osobisty, zakładany na głowę zestaw kina domowego 7.1 wyposażony w czujnik ruchu. Gdy użytkownik porusza głową, słyszy, jak nasilają się lub wyciszają dźwięki dochodzące z różnych kierunków. Czujnik wykrywa nawet najdelikatniejsze ruchy głowy i na ich podstawie określa, które dźwięki i z jakim natężeniem docierają do użytkownika.

Poza zdjęciami i filmami zarejestrowanymi w technologii 360° dźwięk przestrzenny odgrywa kluczową rolę podczas zanurzania się w cyfrowym świecie.

Osoba słuchająca nagrania 360° na słuchawkach 3D Sound One ma wrażenie, że odtwarzane dźwięki dobiegają do niej ze źródeł położonych w różnych odległościach i z różnych kierunków. Doświadczenie do złudzenia przypomina słuchanie naturalnego dźwięku przestrzennego w rzeczywistym świecie, w którym człowiek zawsze może określić, z której strony dobiegają do niego słyszane dźwięki. Słuchawki 3D Sound One zapewniają to samo wrażenie.

3D Sound One VR
3D Sound Labs prowadzi rozmowy o podjęciu współpracy z producentami gogli wirtualnej rzeczywistości.

Obecnie słuchawek 3D Sound One można używać do gier, oglądania filmów i słuchania muzyki. Sterowniki generujące wirtualną kartę dźwiękową 7.1 można pobrać na Windowsa 8.1 i 10, a aplikację mobilną 3D Audio Player można ściągnąć na iPhone’a z App Store’a. Pliki audio i wideo dodaje się do biblioteki przez iTunesa – program czyta większość popularnych dzisiaj formatów. Aplikacji wykorzystujących technologię opracowaną przez 3D Sound Labs zacznie przybywać, jak tylko francuska firma udostępni pakiet SDK deweloperom.

3D Sound One Zoom

Nad lewą słuchawką znajduje się czujnik ruchu złożony z żyroskopu, akcelerometru i magnetometru. Dźwięk płynie z komputera, smartfona czy tabletu do słuchawek przewodowo, a dane dotyczące pozycji i ruchów głowy użytkownika są przesyłane przez Bluetooth Smart. Naładowana do pełna bateria wystarcza na 18 godzin pracy.

Liczba kanałów rośnie. Aby oglądać w domu filmy udźwiękowione w kinowej jakości, oczywiście nie będzie trzeba instalować u siebie 64 głośników. W pełni przestrzenny dźwięk popłynie ze słuchawek.

Miałem okazję przetestować słuchawki 3D Sound One na targach IFA, które odbyły się w Berlinie w dniach od 4 do 9 września br. Pierwsze wrażenie było powalające. Niestety, robiąc research na temat słuchawek po zakończeniu wydarzenia, znalazłem wiele skarg pochodzących od osób, które wsparły kampanię crowdfundingową słuchawek – wówczas nosiły nazwę NEOH – na temat niskiej jakości wykonania właśnie dostarczanych urządzeń. Słuchawki podobno łamią się zaledwie po kilku dniach użytkowania. Mam nadzieję, że problem zostanie szybko rozwiązany, wadliwe urządzenia będą wymienione na nowe, a druga generacja słuchawek będzie wolna od niedociągnięć. Mimo poważnej wpadki mocno trzymam kciuki za firmę 3D Sound Labs. Moim zdaniem słuchawki przestrzenne wyposażone w czujnik ruchu mają potencjał do uszczknięcia sporego udziału w rynku urządzeń audio i wywołania istotnych zmian w branży rozrywkowej.

3D Sound Labs Maxime Sabahec credits Trend Nomad
Maxime Sabahec, jeden z członków zespołu 3D Sound Labs, na targach IFA. Fot.: Trend Nomad

Firma 3D Sound Labs została założona w styczniu 2014 r. przez przedsiębiorcę Dimitriego Singera, eksperta w dziedzinie elektroniki konsumenckiej Xaviera Bonjoura (pracował dla takich firm, jak: Technicolor, LG, Philips; mój wywiad wideo z Xavierem znajduje się na początku tego artykułu) oraz inżyniera i badacza z uczelni Supelec Renauda Séguiera. Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące słuchawek 3D Sound One, możesz je wysłać mejlem na adres Xaviera Bonjoura: x.bonjour@3dsoundlabs.com.

www.3dsoundlabs.com

Spodobał Ci się artykuł? Postaw mi za niego kawę. Możesz przekazać mi dowolną kwotę ze swojego konta PayPal lub karty kredytowej. Wszystkie darowizny przeznaczam na finansowanie wyjazdów na targi, festiwale i konferencje o dizajnie i nowych technologiach – to na nich odkrywam tematy opisywane na blogu. Aby dokonać bezpiecznej transakcji, wystarczy kliknąć znajdujący się niżej przycisk. Dziękuję za wsparcie, odwdzięczę się kolejnymi materiałami.

Polecane artykuły