Konkurs Mazda Design 2017/37 – rady dla projektantów

Chcesz wziąć udział w konkursie Mazda Design, stworzyć projekt z myślą o ludziach i motoryzacji w 2037 r. i wygrać 15 tys. zł? Świetnie! Jako jeden z jurorów tegorocznej edycji konkursu dzielę się z Tobą kilkoma przemyśleniami, które – mam nadzieję – przydadzą Ci się w pracy twórczej. Trzymam za Ciebie kciuki.

Przenosimy się do 2037 r. Bez wątpienia za dwadzieścia lat osobisty przedmiot codziennego użytku, który niemal zawsze mamy przy sobie, a także wnętrze samochodu i znaki graficzne, które w tym aucie widzimy, będą miały nie tylko inny wygląd niż dzisiaj, lecz także zyskają nowe funkcje. Jak je sobie wyobrażasz?

Mazda chce poznać Twoją wizję „Piękna przyszłości” – tak właśnie brzmi hasło ósmej edycji konkursu Mazda Design – i nagrodzić autorów najciekawszych pomysłów.

Jeśli studiujesz jeden z kierunków projektowych, artystycznych lub technicznych (Hura! Nareszcie konkurs zarówno dla osób z akademii sztuk pięknych, jak i politechnik – te światy znacznie częściej powinny się spotykać!) albo ukończyłeś/aś takie studia między 2014 a 2017 r. włącznie, a także interesujesz się trendami w dizajnie, to ten konkurs jest dla Ciebie. Twoim zadaniem jest stworzenie oryginalnej, nowatorskiej pracy w jednej z trzech kategorii – o nich szczegółowo za chwilę.

Ważne, aby Twój projekt spełniał wysokie wymagania estetyczne, przełamywał konwencje i był spójny z filozofią projektowania KODO: Dusza ruchu. Co to znaczy? Pozwól, że zacytuję Kevina Rice’a, dyrektora europejskiego centrum dizajnu Mazdy:

– KODO, czyli filozofia projektowania Mazdy, jest bardzo proste. To nasz sposób wyrażenia tego, co nazywamy duszą ruchu. Filozofia ta nie daje dokładnych wytycznych, jak konkretnie powinniśmy projektować. Wyraża za to emocje, które powinny wzbudzać przedmioty zaprojektowane według KODO. W Mazdzie projektujemy – oczywiście – samochody według tej filozofii, ale stworzyliśmy też sofę i rower. Projekty bardzo się od siebie różnią, ale mają wspólny pierwiastek KODO: wszystkie wyrażają elegancki, zmysłowy i delikatny ruch. Oddanie w bryle ruchu jest dla nas kluczowe.

Kevin Rice, dyrektor europejskiego centrum dizajnu Mazdy, z pasją opowiadający o filozofii KODO na warsztatach zorganizowanych w europejskim centrum badań i rozwoju mieszczącym się pod Frankfurtem. Fot. TrendNomad.com

Skoro już wiesz, czym dla Mazdy jest KODO (podkreślam, słowo klucz to: ruch), pomyśl, która kategoria konkursowa jest Ci najbliższa. Jeśli specjalizujesz się w projektowaniu 3D, przyjrzyj się kategorii Człowiek. Jeśli projektujesz wnętrza, pomyśl o kategorii Przestrzeń. Jeśli jesteś grafikiem, najwięcej przyjemności najpewniej sprawi Ci zaprojektowanie Znaku.

Wybór należy do Ciebie. Od Ciebie również zależy, czy weźmiesz pod uwagę poniższe rady, czy wszystko zrobisz po swojemu – oba podejścia są równie dobre, żadne nie będzie faworyzowane przez jury. Tylko pamiętaj o KODO.

 

Człowiek

Zadanie w kategorii Człowiek polega na zaprojektowaniu formy i funkcji osobistego przedmiotu. Takiego, który już istnieje, ale zmieni się w ciągu dwudziestu lat, lub takiego, który dopiero zostanie wymyślony od podstaw. Może to być na przykład element garderoby, biżuterii czy drobne urządzenie elektroniczne, którego w 2037 r. ludzie będą używali na co dzień.

Dwadzieścia lat temu, w latach 90., do osobistych rzeczy niewątpliwie zaliczały się walkmany i discmany. Dzięki nim muzyki można było słuchać w ruchu. Dzisiaj ich odpowiednikiem jest smartfon, z którego – oczywiście – również można słuchać muzyki, ale też wykonywać na nim wiele różnych zadań, przemieszczając się z miejsca na miejsce. Czy w 2037 r. nadal będziemy wpatrywali się w prostokątne ekrany telefonów? Podpowiadam, że Twój projekt w konkursie Mazda Design w kategorii Człowiek może, ale oczywiście nie musi, być odpowiedzią właśnie na to pytanie.

Zastanów się, w jakim kierunku mogą się rozwinąć użyteczność interfejsu głosowego (ciekawa może być na przykład elektronika noszona w uchu, tzw. earables), urządzenia z kategorii rozszerzonej rzeczywistości czy elektronika oparta na danych generowanych i analizowanych przez sztuczną inteligencję. Pomyśl też o tym, jakie funkcje mogą mieć e-tkaniny? Jakie technologie będą służyły do rozpoznawania naszej tożsamości? I – z drugiej strony – co będziemy chcieli mieć i ze sobą (lub na sobie) nosić, by chronić swoją prywatność? A może nawet całkowicie się odciąć od wszechobecnego świata online?

 

Przestrzeń

Zadanie konkursowe w tej kategorii polega na zaprojektowaniu koncepcji wnętrza samochodu przyszłości. Wnętrza, w którym za dwadzieścia lat być może będzie się toczyła spora część naszego życia. Czy będziemy w nim tylko wygodnie podróżowali? A może dokładnie wyciszone wnętrze auta będzie służyło do odpoczynku, gdy przełączymy maszynę w tryb jazdy automatycznej? Albo stanie się mobilnym miejscem pracy i spotkań?

Pamiętaj, że w 2037 r. na świecie będą już dorośli ludzie (oni właśnie się rodzą), którzy nie będą znali rzeczywistości bez samoprowadzących się samochodów, bardzo dokładnych map 3D całego świata generowanych na żywo przez autonomiczne auta naszpikowane czujnikami, systemów współdzielenia pojazdów i silników elektrycznych napędzanych energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Jakimi emocjami i wartościami będą się kierowały takie osoby? Na co uwagę zwracać będziemy my, z nostalgią wspominający rok 2017?

Może prowadzenie samochodu w trybie ręcznym, przez ludzką, a nie sztuczną inteligencję, za dwadzieścia lat będzie pożądanym sposobem na oderwanie się od wszechobecnej technologii i skupienie uwagi na znacznie mniej skomplikowanym, materialnym świecie?

Zanim przystąpisz do projektowania, polecam Ci zrobienie researchu na temat elektroniki strukturalnej, wirtualnej rzeczywistości, ewolucji carsharingu i autonomicznych samochodów. Sporo uwagi poświęć też materiałom, z których wyobrażasz sobie wykonanie wnętrza Mazdy przyszłości. Czy wraz z przechodzeniem na napęd elektryczny i odnawialne źródła energii coraz rzadziej we wnętrzach aut będziemy widzieć syntetyczne, ropopochodne materiały? Czy standardem stanie się projektowanie w zgodzie z zasadami gospodarki okrężnej? Jakie jest Twoje zdanie na te i inne tematy związane z motoryzacją przyszłości? Wyraź je w swoim projekcie.

 

Znak

Zadaniem uczestnika jest tutaj zaprojektowanie nowego, skończonego systemu znaków graficznych (od 3 do 10 znaków), które będą używane w komunikacji między człowiekiem a pojazdem.

Jak już wiesz, w 2037 r. współdzielenie samochodów, auta jeżdżące bez kierowcy, sztuczna inteligencja i interfejs głosowy będą standardem. Zastanów się zatem na przykład nad tym, jak samochód podjeżdżający w trybie automatycznym po pasażerów korzystających z platformy carsharingowej będzie sygnalizował gotowość do przyjęcia danych osób na pokład, wskazywał autonomiczny, w pełni manualny i mieszany tryb prowadzenia auta (zarówno wewnątrz dla pasażerów, jak i na zewnątrz samochodu innym uczestnikom ruchu), uzupełniał graficznie komunikację głosową z wirtualnym asystentem w kabinie czy wskazywał stan naładowania baterii i wydajność pracy systemów wytwarzających energię przez sam pojazd.

Jak sądzisz, która informacja w 2037 r. będzie ważniejsza w samochodzie? Prędkość, prognozowana godzina dotarcia do celu, a może miejsce na mapie? Czy hierarchia wyświetlanych informacji będzie zależała od wybranego trybu jazdy – autonomicznego, manualnego i mieszanego?

 

Mam nadzieję, że powyższe podpowiedzi (czy raczej pytania zachęcające do szukania odpowiedzi na wyzwania projektowe, które dopiero nadejdą) pomogą Ci wybrać odpowiednią kategorię konkursową.

Logo i identyfikacja graficzna ósmej edycji konkursu Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości zostały zaprojektowane przez grafika Oskara Podolskiego.

Bez względu na to, którą z trzech kategorii wybierzesz, w każdej z nich organizatorzy konkursu Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości przewidują odrębną nagrodę w wysokości 10 tys. zł dla autora najlepszej pracy. Ponadto autor jednego z trzech zwycięskich projektów otrzyma na wniosek jury tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5 tys. zł.

À propos jury. Nadesłane prace zostaną ocenione przez ośmioosobowy zespół, w którego skład wchodzą:
– Kevin Rice, dyrektor europejskiego centrum dizajnu Mazdy i Honorowy Przewodniczący Jury,
– Anna Grużewska, dziennikarka i ekspert w dziedzinie dizajnu, Sekretarz Jury,
– Maja Ganszyniec, jedna z najbardziej cenionych polskich projektantek,
– Zuzanna Skalska, analityk trendów w dziedzinie dizajnu i innowacji,
– Paweł Miszewski, projektant łączący świat obrazów i dźwięków,
– Filip Niedenthal, redaktor naczelny polskiej edycji magazynu „Vogue”,
– prof. Jerzy Porębski, wykładowca na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie,
– Michał Mazur, czyli moja skromna osoba i autor niniejszego bloga.

Swoją pracę możesz zgłosić nie później niż 10 września 2017 r. przez stronę www.mazdadesign.pl. Pod tym samym adresem znajdziesz Regulamin, w którym określono m.in. listę formatów i maksymalne rozmiary przesyłanych plików. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w październiku 2017 r.

Dodam, że oprócz wybrania zwycięzców w trzech kategoriach konkursowych i przyznania GRAND PRIX członkowie jury przyznają nagrodę specjalną Mazda Design Award. Nowa, ważna nagroda w świecie polskiego dizajnu zostanie przyznana autorowi najciekawszego projektu z zakresu wzornictwa przemysłowego, mody, grafiki użytkowej lub architektury wnętrz zrealizowanego w ciągu ostatnich trzech lat (chodzi o realizację spoza konkursu Mazda Design). Wysokość nagrody to 50 tys. zł. Pierwszego laureata MDA poznamy jesienią tego roku.

Wszelkie pytania dotyczące konkursu Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości można przesyłać na adres kontakt@mazdadesign.pl. Pamiętaj tylko, by pracę konkursową przesłać przez Formularz zgłoszeniowy, a nie mejlem, i by projekt był zgodny z filozofią KODO. Powodzenia!

 

 

 

 

Polecane artykuły