Zakupy pełne VRażeń

Jak w niedalekiej przyszłości będziemy robili zakupy? Zdaniem projektantki Allison Crank już za pięć lat będziemy używali do tego celu gogli wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Według niej ewolucja zakupów, urbanistyki i architektury wkrótce przyniesie przyprawiające o zawrót głowy wirtualne centra handlowe, w których klienci reprezentowani przez awatary będą składali zamówienia na towary zaprojektowane specjalnie dla nich i z ich udziałem.

„The Reality Theatre: Shopping in the Ludic Century” to tytuł pracy magisterskiej obronionej w tym roku przez Allison Crank na Design Academy Eindhoven. Projekt opiera się na założeniu, że architektura sklepów jest najbardziej powszechną formą tzw. trzecich miejsc, czyli tych przestrzeni publicznych, które służą do odpoczynku od rutynowych czynności wykonywanych w pracy i w domu. Ludzie obserwują w nich innych klientów i jednocześnie są przez nich obserwowani.

Projektantka rozpoczęła analizę od przestudiowania planów i funkcji greckiej agory, paryskich pasaży, domów towarowych, centrów handlowych i założeń ekonomii doświadczeń. Mimo długiej historii architektury handlowej szybki rozwój handlu w internecie powoduje, że wielu materialnym sklepom grozi obecnie zamknięcie. Tym samym zanikają społeczne aspekty związane z kupowaniem w otoczeniu innych ludzi.

The Reality Theatre_Allison Crank2

Poza znajomością historii architektury handlowej Allison Crank śledzi zmiany zachodzące obecnie na rynku gier i obserwuje rozwój takich technologii jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. Łącząc wiedzę z tych trzech obszarów, projektantka wpadła na pomysł, by materialne sklepy przekształcać w wirtualne sceny, na których klienci spełniają swoje zachcianki, a jednocześnie są widzami spektaklu i aktorami odgrywającymi teatralne role.

Zakupy to publiczny spektakl, a sklepy są jak teatry, w których klienci są jednocześnie widzami i aktorami. Może zatem powierzchnie handlowe powinny być projektowane jak sceny w teatrze, a robienie zakupów rozpatrywane jako scenariusze nowych historii?

Zobacz poniższy wywiad wideo, aby dowiedzieć się wszystkich szczegółów na temat projektu „The Reality Theatre: Shopping in the Ludic Century”. Nagrałem go podczas spotkania z Allison Crank na wystawie prac dyplomowych 2015 w Design Academy Eindhoven, będącej jednym z najważniejszych wydarzeń festiwalu Dutch Design Week.

https://www.youtube.com/watch?v=Zlmr6tTpop4

Jednym z głównych założeń projektu „The Reality Theatre”, opisywanego jako „miejska maszyna do robienia zakupów w formie przedstawienia w wirtualnej rzeczywistości”, jest umożliwienie klientom aktywnego udziału w projektowaniu zamawianych przedmiotów.

W wersji demo klienci odwiedzający The Reality Theatre utożsamiają się z panią Smith, która chce kupić krzesło. Są razem od momentu wejścia do sklepu, przez spotkanie z projektantem – w tym przypadku żyrafą – aż do opuszczenia wirtualnego budynku.

Jaką rolę w nowym kanale sprzedaży będą mieli projektanci? Według Allison Crank dizajnerzy wejdą w role reżyserów dzielących się z klientami swoją wiedzą, doświadczeniem i wyczuciem gustu, pomagając im, za odpowiednią opłatą, przez VR-ową platformę w projektowaniu unikatowych przedmiotów.

The Reality Theatre_Allison Crank Credits Trend Nomad
Prezentacja projektu pt. „The Reality Theatre: Shopping in the Ludic Century” na wystawie prac dyplomowych 2015 w Design Academy Eindhoven. Fot.: Trend Nomad

Użytkownik, który ma założone na głowę gogle wirtualnej rzeczywistości, porusza się po wirtualnym centrum handlowym pełnym psychodelicznych grafik, neonów, ruchomych schodów, spacerujących dzikich zwierząt i awatarów innych klientów (notabene: dlaczego można w nim spotkać wyłącznie kobiety?) przy użyciu ręcznego kontrolera gier.

https://vimeo.com/142750175

Allison Crank jest projektantką i filmowcem pracującym na styku nowych technologii, mediów i architektury. Tworzy ilustracje i animacje, zajmuje się projektowaniem przestrzennym i światów w wirtualnej rzeczywistości. Urodziła się w Nowym Jorku, obecnie za swój dom uznaje dwa kraje: Holandię i Danię. Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące projektu „The Reality Theatre: Shopping in the Ludic Century”, możesz je przesłać bezpośrednio do Allison na adres info@allisoncrank.com.

www.allisoncrank.com

Spodobał Ci się artykuł? Postaw mi za niego kawę. Możesz przekazać mi dowolną kwotę ze swojego konta PayPal lub karty kredytowej. Wszystkie darowizny przeznaczam na finansowanie wyjazdów na targi, festiwale i konferencje o dizajnie i nowych technologiach – to na nich odkrywam tematy opisywane na blogu. Aby dokonać bezpiecznej transakcji, wystarczy kliknąć znajdujący się niżej przycisk. Dziękuję za wsparcie, odwdzięczę się kolejnymi materiałami.

Polecane artykuły